søndag 6. desember 2009

Skrivefruens julekaker – Husets store julepoppis

Dette er de mest populære kakene her i huset, de blir spist opp på no time, før jul.
Jeg har i dag måtte bake dobbelt porsjon omgang nr 2, selv om det bare er litt over en uke siden sist.

Jeg lager disse allergivennlige uten melk, egg og soya.
For å gjøre dette bytter jeg ut margarin med blått Soft light, og egg med eggeerstatning (pulver). De smaker allikevel HIMMELSK!


Skrivefruens Julekaker

400 g margarin
400 g sukker 
2 egg
600 g hvetemel
3 ss bakekakao 
2 ts bakepulver
2-3 ts vaniljesukker (jeg bruker den grønne pakken, ikke Freia. Smaker så mye bedre!)

Pynt: Ca en pakke melis + vann

Smør og sukker røres hvitt.
Eggene røres inn før det tørre blandes og siktes i det rørte smøret, sukkeret og eggene.
Elt det hele til en jevn deig.
Del deigen i 8 deler. Hver del rulles i pølser, legges på bakepapir på stekeplate og trykkes lett ned. På en stekeplate går det 3 pølser.

Stekes på 225 grader i ca. 10 min.

Når de er ferdige deles de på skrå mes de enda er varme. Pyntes med en bred melisstripe.

Ingen kommentarer: