søndag 8. august 2010

Hvilket velger man?

Alea og Sprell closeup

At ett bilde kan gi flere forskjellige uttrykk, avhengig av hvordan man behandler dem i ettertid, er jo ingen hemmelighet.
Men noen ganger så gjør denne muligheten det fryktelig vanskelig å velge favoritt. 
Dette bildet av min yngste jente ble tatt i Danmark i sommer.
Jeg liker begge versjonene, men syns det er vanskelig å velge en favoritt.
Det øverste er s/h, som jeg er veldiog svak for. EJg er også svak for closeup-portretter.
Det nederste er i farger og helfigur og viser veldig personligheten til Frøken Fjong. alltid glad og alltid leken, samt alltid klar for å være modell. :-)

En av de tingene jeg øver meg på er å være kritisk og flink til å velge ut bilder.
Jeg har nok ett langt stykke å gå der, men jeg prøver å være fokusert. :-)

Hvilket likte du best?


 Alea og Sprell

5 kommentarer:

nakrissimo sa...

Jeg likte nok det øverste bildet best. Ikke bare fordi jeg liker nærbilder og sånn, men fordi det virker mer gjennomført, er layoutmessig bedre balansert, osv. Det nederste kunne kanskje vært bedre hadde du flyttet kameraet litt mer mot høyre? Dvs klippet litt mer av armen hennes og vist mer av bamsen?

Når det er sagt er bildene veldig pene, da. Du har klart å fange et helt fantastisk uttrykk i vesla!

Anonym sa...

Jeg hadde nok kuttet bildet litt på venstre og nedre kant ved hhv albuen og ved hoftene.

Og jah, sort/hvit gjorde seg bra.

Linn sa...

Det i svarthvitt appellerer mest til meg av en eller annen grunn, men personlig hadde jeg nok økt størrelsen på utsnittet litt, sånn at hodet ikke blir kutta ved øret og at man ser at det er Sprell som er med, og ikke... Jeg vet ikke helt hva det ser ut som, men hadde jeg ikke visst det hadde jeg kanskje ikke sett at det er Sprell. :P

Må si at Alea er en flink modell da! :)

Erik Berthelsen sa...

Klart portræt versionen. Rule of thirds er og den generelle komposition er bedst der. Derudover er børn generelt gode i S/H konverteringer, det giver mere "feel of emotion" i billedet. Flot efterbehandlet!

cashmereandcamera sa...

Jeg liker da det i farger best. Fargene på kjolen understreker det lekne uttrykket i jentas ansikt. Ville prøvd å skarpet opp fargene på hudtonene litt - det er bittelitt mørkt, så får du et "renere" uttrykk. Øke kontrasten bittelitt kanskje?

Syns dette er et hærlig bilde jeg!