tirsdag 12. august 2008

Nattlige tanker fra sykesengen

Klokken er 0430, natt til tirsdag.. hvis jeg ikke blander helt i dagene nå.
Man blir litt rar av å ligge på stedet hvil i mange dager, og da går det litt i surr.

Jeg har fåt meg en Vival nå til å slape av på, så mulig dette innlegget ikke blir så langt.

Jeg har sittet og lest alle kommentarene på bloggene mine nå, samt på facebook, og jeg er mildt sagt rørt langt inn i hjertet av all den omtanken dere viser meg.
Jeg har jo også fått en mengde telefoner, SMS og besøk. For ikke å snakke om blomster og hilsener via via.

Det går rykter om at det er lange tråder på sykroken og foreldreportalen også, men så langt har jeg ikke kommet enda. Jeg gleder meg til å lese disse i morgen.

Jeg er så utrolig rørt og glad og overveldet.. jeg har rett og slett ikke ord. Tårene triller her når jeg tenker på at det finnes så mange mennesker som bryr seg der ute, og til og med mennesker jeg ikke kjenner.

TUSEN TAKK!!!

Jeg er overbevist om at positiv energi gir positive resultater.
Dermed prøver jeg å være positiv så ofte jeg kan her jeg ligger. Noe jeg må innrømme virkelig ikke har vært like lett hele tiden.

Er det lov å si at man er redd? Selv om man vet at det skal gå bra?

I natt har jeg sovet minutter i slengen, våkner av den samme drømmen hele tiden.
Jeg drømmer at jeg er innlagt på sykehus med en alvorlig blodsykdom, jeg har slanger ut av halsen, er peleietrengende, har smerter, er svimmel og har angst og har ikke hatt normal omgang med familien min på altfor mange dager.. jeg våkner og er såå lettet over at det bare var en vond drøm....

Hei! det er jo fremdeles virkeligheten... *sukk* Er det det man kan kalle ett levende mareritt?

I natt er jeg nok ikke så positiv, og det skyldes nok mest at jeg savner familien min så inderlig.
Jeg syns dette er urettferdig!

Jeg savner å kunne sprette opp og trøste Alea når hun er lei seg, knuge henne inntil meg og bære henne rundt mens jeg synger "Bæ, bæ, lille lam".
Jeg savner å kunne kosemose Nathaniel om morgenen når han akkurat har våknet og er i mamma-humør.
Jeg savner å knuge Cathrine inntil meg og fortelle henne hvor glad jeg er i henne, selv om hun er lei av å høre det.. :-)
Jeg savner Benny inntil meg om natten. Gode trygge armer rundt meg som kan fortelle meg at dtte går bra.

Jeg savner hverdagen!

Nå skal jeg slukke lys og prøve å sove litt igjen.
Tabletten begynner å virke, og det er bare noen timer til atter nye blodprøver, medisiner, beroligende midler, nedtrilling til marerittbehandling ala dialyse og ja... veien til å bli frisk! Det skla man jo ikke glemme!

Jeg har det tross alt bra her på sykehuset.
Jeg har kommet på den beste avdelingen med bare engler i hvite klær.
De diller og daller med meg og passer virkelig godt på meg. så klage skal jeg virkelig ikke gjøre.

Jeg har:
* enerom
* eget bad med dusj (som jeg ikke får dusje alene i. hehe.. Festlig med egen rygg skrubber!)
* TV
* Kjøleskap
* Elektrisk seng med tempurmadrass (her skal man ikke få blåmerker av å ligge i sengen må vite. Prinsessen på erten blir jeg kaldt.)
* Mulighet til å låne DVD spiller og filmer (så langt har jeg ikke kommet, men det kommer når jeg orker se på TV igjen)
* Nett tilgang slik at jeg når jeg orker kan skrive lange positive og kanskje ikke fullt så positive innlegg i natten.. hehe..
* Tjenersnor (sånn skulle man hatt hjemme også!!!), bekken, rullestol, sugerør, sexy sykehus klær, sykehus tannbørste som er så myk at man ikke skal få blødninger i munnen og ja...alt som hører til en spennende sykehus hverdag når man ikke kan klare seg selv.. ;-)

Jeg har fått ett godt innblikk i hvordan det er å bli gammel og komme på pleiehjem.. jeg gleder meg ikke!

En liten bønn til dere gode, nydelige mennesker som tenker på meg og sender meg gode tanker, lov meg følgende:

Lev livet, lev i nuet, tenk over hva som faktisk betyr noe for deg i hverdagen.
Velg dine kamper med omhu, du har aldri noen garanti for morgendagen!
Ta vare på de menneskene du har rundt deg og NYT DEM!


Stor klem fra Anita, som er ett skritt videre mot en frisk hverdag.

15 kommentarer:

Lasse Nordvik Wedø sa...

Hei Anita! Det er så utrolig viktig at du holder motet og humøret oppe. Positive tanker er det som må til for å komme igjennom en slik tung tid.

Jeg sender herved vår varmeste tanker, og beste ønsker om en rask bedring.

//Lasse

Anonym sa...

Du er en sterk sterk dame!!! Tenker masse på deg og dine selv om jeg ikke kjenner deg så godt.

God Bedring!

Anonym sa...

Skumle greier, veldig bra at dere vet det kommer til å gå bra. Fantastisk med godt humør og humor opp i alt dette!

*klem*

Jubel sa...

Jeg vet jeg bare skal sende positive tanker og energier, og det skal jeg også gjøre. Men akkurat nå triller tårene litt når jeg forstår alle de små tingene du savner.
Men bare tenk så utrolig ekstra godt det skal bli å komme hjem til alle sammen igjen!
Jeg synes du er utrolig tøff jeg, og jeg synes det er helt lov å si at du er redd. Det er viktig å kjenne på den følelsen også, selv om den er alt annet enn god. Selv om veien sikkert synes lang nå er uansett det viktigste at du blir helt frisk igjen og kan leve livet slik du oppfordrer oss andre til å gjøre. Jeg er ikke flink nok til å ta vare på øyeblikket, men i de siste dagene har jeg tenkt på deg hver gang jeg synes noe har vært trått. Jeg blir ikke akkurat gladere av det, men ting virker litt lettere fordi jeg vet at det kunne vært så mye verre.
Stå på som du gjør, og vær liten når du trenger det. Husk at du har så mange rundt deg som kan stå støtt for deg hvis du snubler og blir liggende litt.
Skulle ønske jeg bodde så mye nærmere og kunne være der for deg nå.

Stor, stor klem og glad i deg :)

Anonym sa...

Skjønner godt at du savner familien. Ser/høres ut som du har en flott familie. Men som du selv sier, det er viktig å holde humøret oppe. Stakkars deg, så tøft du har det nå. Skal prøve å være flinkere å huske på det du sier på slutten her. Klem fra Bergen

TIA sa...

Ord blir så fattige :( Ta det med ro nå og la kroppen bli bra !! Og så forventer jeg å se deg frisk og rask, and in action på sykroken igjen snart !! Du er savnet og vi tenker masse på deg !!!

Anonym sa...

Så annerledes hverdagen kan bli veldig fort og så heldige vi er som har et sånn godt sykehus som kan fikse oss.
*klem*

Den gode feen sa...

Rørt til tårer over det du saknar og over redsla di. Kjenner deg ikkje, men ynskjer deg av heile mitt hjarte alt godt og at du vert frisk fort! Skal ta med meg det du seier avslutningsvis. Eg har i det siste irritert meg grenselaust over bagatellar, men nå er det slutt på slike tankar! takk for at du deler med oss!

LilleLeo sa...

Kjære, søte vennen min!
Jeg sitter her med tårer i øynene og leser om hvordan du har det. Avstanden mellom Bergen og Stavanger er jo egentlig ikke så himla stor, men akkurat nå føles det som om at du lever på andre siden av jordkloden. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne slenge meg i bilen og stikke innom og holde deg med selskap, le litt og gråte litt og sånn.
Jeg tenker på deg hele, hele, hele dagen og min andre halvdel er også bekymret for deg.
Å være pleietrengende er pyton, jeg har jo litt erfaring med det selv. Det er bare til å belage seg på at det vil være ekstremt kjedelig til tider, så kjedelig at man omtrent begynner å telle trådene i gardinstoffet. Og for oss sy-damer, så klør det så ekstremt i hele kroppen og i hendene at bare det er til å ta kvelden for.

Om det skulle være noe, den aller, aller minste lille ting, så gi meg en lyd, jeg gjør hva som helst for deg.

Kjempe glad i deg!

Anonym sa...

"Velg dine kamper" - så bra sagt!! Det er "trangt i halsen min" nå..Min yngstes uttrykk dette-men så beskrivende..
Jeg kjenner deg ikke annet enn gjennom forum og noen mailer fra en morsom mailadresse-men tenker masse på deg!Vi hadde strikkecafe i Tigerstaden i går-og snakket om deg.Håper du raskt blir bedre nå - og at du kommer hjem til dine kjæreste snart!
Godt vi alle har rett på engler i hvitt ja...
GOD BEDRING, har deg i tankene mine!

kaoz sa...

Hei :)
Har tenkt på deg en stund og på å legge inn noen oppmuntrende ord til deg, men det var vanskelig å finne ord. Ville bare ønske deg en rask og god bedring! Godt å høre at det går bedre med deg. Syns du er god som holder motet oppe, og forstår godt at du er redd. Etter det du har vært igjennom er ikke det så rart. Tenker på deg og dine. God klem fra meg.

Anonym sa...

Ønsker deg rikig god bedring og med tanke på det siste du skrev har jeg i dag laget ekstra god middag til mannen min og i ettermiddag skal vi og ungene finne på noe skikkelig gøy sammen. Greit å bli minnet på at man må ta godt vare på sine nærmeste og ikke ta alt for gitt. Stor klem med mange gode ønsker fra meg.

LillePhu`s hobby side sa...

Hei hei me sitte nå på ey hotell i Ålborg å lese ka du å Benny har skreve, å kossen dokk har d. Har fult me deg fra starten av via mor. Eg komme inn å besøke deg når me komme hjem fra ferien. Någe du ønske fra d store utland? Eg sko se på ein overlook maskin i mårå.... hehe bare for å mobba deg litt....Ellers så vokse magen å ska på UL om ei goe uga....

STOR klem fra oss begge

PS du må sende sms senest innen kl 1500 torsdag 14/8 om du ønska någe fra d store utland...

Lena sa...

God bedring kjære deg.. Så fint at du har mange rundt deg, det varmer i en sånn tid:) Håper du får en fin helg:)

Anonym sa...

Uff,får helt vondt i magen her jeg sitter.
Ønsker deg god bedring, gleder meg til å se deg produsere masse nytt :):)